A kókuszolaj húsz előnyös tulajdonsága és mellékhatása

A kókuszolaj húsz előnyös tulajdonsága és mellékhatása

A kókuszolaj húsz előnyös tulajdonsága és mellékhatása (az #5-ös életmentő is lehet!)

Napjainkig több mint 1500 tanulmány született, mely bizonyítja, hogy a kókuszolaj a Föld legegészségesebb ételei közé tartozik. A kókuszolaj előnyei és felhasználási módjai túlmutatnak mindazon, amit a legtöbb ember gondolna.

A kutatások végre felfedték ennek a lenyűgöző gyümölcsnek a titkait; vagyis az egészséges zsírokat, melyeket közepes láncú zsírsavaknak (MCFA-k) neveznek, és az alábbiak tartoznak közéjük:

  • kaprilsav

  • laurinsav

  • dekánsav

A kókuszban megtalálható zsírok kb. 62%-a ebből a három egészséges zsírsavből tevődik össze, 91%-a pedig egészséges telített zsír.

A legtöbb, általunk fogyasztott zsír megemésztése hosszabb időt vesz igénybe, de a kókuszolajban megtalálható MCFA-k tökéletes energiaforrást biztosítanak, mert csupán egy háromlépéses folyamaton kell végigmenniük, hogy „üzemanyaggá” alakuljanak a testben – más zsíroknak ehhez huszonhat lépésre van szükségük!

Ellentétben a növényi olajokban található hosszú láncú zsírsavakkal (LFCA-k), az MCFA-k:

  • könnyebben emészthetőek

  • nem tárolódnak el könnyen testzsírként

  • antimikrobiálisak és gombaölő hatásúak

  • kisebb méretűek, ezért a sejtek könnyebben áteresztik őket azonnali energiaforrásként

  • a máj dolgozza fel őket, ami azt jelenti, hogy egyből energiává alakulnak, ahelyett hogy testzsírként tárolódnának el

A kókuszolaj 20 bizonyított előnye

Orvosi kutatások alapján a kókuszolaj az alábbi módokon hat előnyösen az emberi szervezetben:


1. Bizonyítottan természetes kezelési mód Alzheimer kórral szemben kókuszolajjal

Az MCFA-k megemésztése a májban ketonokat hoz létre, melyek azonnal elérhető energiaforrások az agy számára. A ketonok anélkül biztosítanak energiát az agynak, hogy inzulinra lenne szükség a glükóz energiává alakításához.

Újabb kutatások kimutatták, hogy az agy saját maga számára hoz létre inzulint, hogy feldolgozza a glükózt és táplálja az agysejteket. Mivel az Alzheimeres emberek agya elveszítette inzulinalkotó képességét, a kókuszolaj ketonjai alternatív energiaforrást jelenthetnek az agyműködés helyreállításához.


2. Megelőzi a szívbetegséget és a magas vérnyomást a kókuszolaj

A kókuszolaj gazdag természetes telített zsírsavakban. A telített zsírsavak nem csupán az egészséges koleszterinszintet (HDL) növelik a testedben, de segítenek a „rossz” LDL koleszterint is jó koleszterinné alakítani.

A test HDL-szintjének növelésével segítik a szív egészségének megőrzését, és csökkentik a szívbetegség kockázatát.


3. Gyógyítja a húgyúti fertőzést, a vesefertőzést és védi a májat

A kókuszolaj köztudottan tisztítja és gyógyítja a húgyúti és vesefertőzéseket. Az olajban lévő MCFA-k természetes antibiotikumként működnek, azáltal hogy a baktériumokat fedő lipideket megszakítják, ezzel elpusztítva őket. Emellett létezik egy kutatás, mely szerint a kókuszolaj közvetlenül védi a májat a károsodástól.

A kókuszvíz szintén segít a hidratálásban és támogatja a gyógyulási folyamatot. Orvosok még injekcióval is adtak be kókuszvizet, hogy kitisztítsák a veseköveket. A kókusz egy szupererős étel!


4. Csökkenti a gyulladásokat és az arthritiszt (ízületi gyulladás)

Egy indiai kutatás szerint a szűz kókuszolaj magas antioxidáns tartalma csökkentette a gyulladást és gyógyította az arthritiszt, méghozzá hatásosabban, mint a népszerű gyógyszerek.

Egy másik nemrégiben közzétett kutatásban úgy találták, hogy a csupán közepes hőmérsékleten begyűjtött kókuszolaj elnyomta a gyulladt sejteket. Fájdalomcsillapítóként és gyulladáscsökkentőként is működött.


5. Megelőzi és gyógyítja a rákot a kókuszolaj

A kókuszolaj két tulajdonsága segít a rák elleni harcban. Az egyik oka az emésztése során keletkező ketonok. A daganatos sejtek a glükóztól függenek, mert nem képesek hozzáférni a ketonokban tárolt energiához. A ketogén diétáról úgy hiszik, hogy lehetséges összetevőként segítheti a rákbetegek gyógyulását.

Másrészt mivel az MCFA-k megemésztik a baktériumok lipidfalát, képesek végezni a helicobacter pylori baktériummal is, ami köztudottan növeli a gyomorrák kockázatát. Még azokban a kutatásokban is, melyekben kémiai úton idéztek elő rákot, a kókuszolaj meggátolta a rákos sejtek kifejlődését!


6. Erősíti az immunrendszert (antibakteriális, gombaellenes és vírusölő hatás)

A kókuszolaj laurinsavat tartalmaz, amely ismert arról, hogy csökkenti a kandidát, harcol a baktériumok ellen és ellenséges környezetet teremt a vírusok számára. Napjaink számos betegségét a rossz baktériumok, gombák, vírusok és paraziták elszaporodása okozza a testben.

A gabonákat és a cukrokat helyettesítheted kókuszolajjal, mint természetes üzemanyaggal az étrendedben, amikor beteg vagy. A cukor táplálja a rossz baktériumokat növekedésben. Ehelyett betegen fogyassz el inkább egy evőkanál kókuszolajat naponta háromszor, valamint egyél sok zöldséget és húslevest.


7. Serkenti a memóriát és az agyfunkciók működését

Egy 2004-es, a Neurobiology of Aging című folyóiratban megjelent kutatásban úgy találták, hogy a kókuszolajban lévő MCFA pozitívan hatott idősebb tesztalanyok memóriaproblémái esetén.

Minden páciensnél észrevehető javulás állt be az emlékezőképesség terén, miután fogyasztani kezdték ezt a zsírsavat. Mivel az MCFA könnyen felszívódik a testben és inzulin nélkül is felhasználható az agy számára, hatékonyabban tudja táplálni az agysejteket.


8. Fokozza az energiaszintet és az állóképességet

A kókuszolaj könnyen emészthető, de emellett sokáig fenntartható energiát is termel, illetve fokozza az anyagcserét. Amikor minőségi, nem feldolgozott kókuszolajat fogyasztasz, megtapasztalhatod a legtöbb pozitív hatást, mert a benne lévő MCFA közvetlenül a májba kerül és energiává alakul!

Napjainkban számos triatlonista kókuszolajat használ energiaforrásként edzés és versenyek során, amikor hosszú távokat kell teljesíteniük. Házilag is készíthetsz egy „energiabombát” kókuszolaj, méz és chia magok elegyítésével. Egyszerűen keverj össze egy evőkanállal mindegyikből és fogyaszd el edzés előtt fél órával.


9. Javítja az emésztést, csökkenti a gyomorfekélyeket és a fekélyes bélgyulladást

A kókuszolaj az emésztést is javítja, azáltal hogy segít testünknek feldolgoznia a zsírban oldódó vitaminokat, kalciumot és magnéziumot.

Ha a kókuszolajat egyszerre fogyasztjuk omega-3 zsírsavakkal, megkétszerezheti azok hatását, mert előkészíti őket a megemésztődésre és a testben történő felhasználásra.

A kókuszolaj segíthet a baktériumok és a belek egészségének javulásában is, a rossz baktériumok és a kandida elpusztításával. A kandida egyensúly megbomlása különösen csökkentheti a gyomorsavtermelést, ami gyulladást és rossz emésztést okoz.


10. Enyhíti az epehólyag betegség és a hasnyálmirigy-gyulladás tüneteit

A kókuszolajban lévő MCFA lebontásához nincs szükség a hasnyálmirigy által termelt enzimekre, ezáltal a kókuszolaj csökkenti a hasnyálmirigy igénybevételét.

Emellett ez a szuperzsír olyan könnyen emészthető, hogy enyhíti az epehólyag betegség tüneteit is. Helyettesíts más hosszúláncú zsírokat kókuszolajjal, hogy fokozd az epehólyag és az egész test egészségét.



11. Segít bőrproblémák esetén (égés, ekcéma, korpa, bőrgyulladás és pikkelysömör)

A kókuszolaj fantasztikusan beválik arctisztítóként, hidratálóként és naptejként, de emellett számos bőrproblémán is javítani tud. Az olaj zsírsavai (kaprilsav, laurinsav) külsőleg és belsőleg is gyulladáscsökkentő és hidratáló hatásúak, ezért kiváló választás lehet mindenféle bőrproblémához.

Védi a bőrt és sok antioxidánst is tartalmaz, mely ideálissá teszi a bőr gyógyításához. Továbbá antimikrobiális tulajdonságai révén kiegyenlíti a kandida vagy gombaforrásokat, amelyek számos bőrproblémához vezethetnek.


12. Megelőzi a fogínybetegségeket és a fogszuvasodást

A kókuszolajjal végzett olajhúzást vagy olajrágást évszázadok óta használják a száj baktériumoktól való megtisztítására és a fogágyproblémák gyógyítására. A kókuszolaj az egyik leghatásosabb olaj az olajhúzáshoz, magas koncentrátumú antibakteriális MCFA-tartalma miatt.

Az olaj szádban történő forgatásával az olaj denaturálja és magához köti a baktériumokat. A száj baktériumainak eltávolítása nagyban csökkenti a fogágybetegségek kockázatát. Ha szeretnéd gyógyítani az ínyedet és helyreállítani a fogaidat, azt javaslom, heti háromszori alkalommal végezz kókuszolajjal olajhúzást, alkalmanként 20 percig.


13. Megelőzi a csontritkulást

Az oxidatív stressz és a szabadgyökök a csontritkulás két legnagyobb felelőse. Mivel a kókuszolaj ennyire magas szinten tartalmaz antioxidánsokat, melyek segítenek a szabadgyökök elleni küzdelemben, fontos természetes gyógymódnak számít a csontritkulás terén.

A csodálatos kókuszolaj másik előnye, hogy fokozza a kalcium felszívódását a belekben. Csontritkulással végzett kutatások kimutatták, hogy a kókuszolaj nem csupán a csontok sűrűségét fokozta a tesztalanyoknál, de a csontritkulás okozta csontveszteséget is csökkentette.


14. Kókuszolaj és a kettes típusú cukorbetegség

Amikor a sejtek nem reagálnak az inzulinra és többé nem glükózból nyerik az energiát, akkor inzulirezisztensnek nyilvánítják őket. A hasnyálmirigy ekkor több inzulint bocsát ki kompenzálásképpen, illetve túltermelési ciklust produkál. Az inzulinrezisztencia a kettes típusú cukorbetegség előfutára.

A kókuszolaj MCFA-i segítik a sejtek inzulinreakcióinak egyensúlyba kerülését és az egészséges emésztési folyamatot. Leveszik a terhelést a hasnyálmirigyről és folyamatos energiaforrást biztosítanak a test számára, mely nem függ a glükóz reakcióitól – ezáltal megelőzheti az inzulinrezisztenciát és a kettes típusú cukorbetegséget.


15. Fogyás kókuszolajjal

A kókuszolaj – energiatermelő képességei miatt – nem csoda, hogy fogyásnál is hasznos. Segít a zsírégetésben, csökkenti az étvágyat és kutatások alapján különösen bevált a hasi zsír csökkentésénél!

Ez a zsírégető képesség régóta ismert. Egy 1985-ös kutatás, melyet a Journal of Toxicology and Environmental Health című folyóiratban publikáltak, bizonyította hogy egyetlen dekánsav-injekció is „eleinte gyors, majd fokozatosan csökkenő élelmiszerfogyasztáshoz és ezzel párhuzamosan testsúlycsökkenéshez” vezetett hím patkányoknál.

Meglepő lehet a feltételezés, hogy a kókuszolaj (vagy kókuszzsír) fogyasztása hozzájárul a zsírégetéshez, de valójában egész logikus. A kulcs ennek a jelenségnek a megértéséhez az MCFA-k többdimenziós képességében rejlik, ami által több fiziológiai folyamatot is befolyásolnak.

Például a fentebb említett 1985-ös kutatásban felfedezték, hogy a dekánsav szignifikánsan javítja a pajzsmirigyfunkciókat, segít a nyugalmi pulzus csökkentésében és a testnek a testzsír energiává alakításában.

Újabban az Obesity Research Journal publikált egy tanulmányt a Boston Egyetem orvosi karáról, mely megfejtést adhat számunkra azzal kapcsolatban, hogy az MCFA-knak miért létezik zsírégető képessége.

Az MCFA-k zsírlebontással kapcsolatos hatásainak vizsgálataként patkányok zsírszöveteit dekánsavval előkezelték. Megfigyelték, hogy a zsírbontás olyan jelentős szinten ment végbe, amely szó szerint a koplalás tulajdonságait utánozta.

A koplalás ez esetben nem negatív, hanem pozitív értelemben vett dolog és azt jelenti, hogy a test a saját energiatartalékait hatékonyabban használja fel és felgyorsítja a haszontalan zsírtartalékok lebontását.

A tanulmányt lefolytató kutatók szavait idézve: „ilyen jellegű változások, melyek a közepes láncú zsírsavak fogyasztásához kapcsolódnak, részben hozzájárulhatnak a súlycsökkenéshez, állatoknál és embereknél egyaránt.”


16. Izmot épít és segít a zsírvesztésben

Az MCFA-k nem csak zsírégetéshez hasznosak; emellett az izomépítéshez is nagyszerűek. A kókuszban található MCFA-kat olyan népszerű izomépítő termékekben is felhasználják, mint a Muscle Milk™.

Ugyanakkor a tömegtermelésű táplálékkiegészítők nagy része az MCFA-kat feldolgozott formában tartalmazza. Igazi kókusz fogyasztásával azonban hozzájuthatsz a „valódi lényeghez”. Azt javaslom, mindennap adj hozzá három evőkanál kókuszolajat az elfogyasztott izomépítő shake-hez.


17. A kókuszolaj hasznos a hajápolásban

Ha korpás vagy száraz a hajad, a kókuszolaj tökéletes zsírsavakat tartalmaz ahhoz, hogy segíthessen felvenni ezekkel a problémákkal a harcot. Készíthetsz házilag kókuszos-levendulás sampont, hogy javítsd hajad állapotát és a kókuszolajat használhatod önmagában is sokoldalú hajkondicionálóként.

Ahhoz, hogy megszabadulj a korpától és dúsabbá tedd a hajad, masszírozd a fejbőrödet három percig egy evőkanálnyi kókuszolajjal, melybe tíz csepp rozmaring illóolajat cseppentettél. fél órával később öblítsd le vízzel.


18. Kandida és gombás fertőzések ellen is hatásos a kókuszolaj

Egy tanulmány szerint, mely az „Antimicrobial Agents and Chemotherapy” című folyóiratban jelent meg, a kókuszolajban lévő dekánsav és a laurinsav hatékony természetes gyógymódnak minősül a Candida albicans és a gombás fertőzésekkel szemben.

A kandida hatékony kiirtásához és a gombás fertőzések kezeléséhez száműzd a feldolgozott cukrokat és a finomított gabonaféléket az étrendedből és bőségesen fogyassz egészséges zsírokat. Vegyél be naponta háromszor egy evőkanál kókuszolajat kiegészítésként.


19. Kókuszolaj az öregedés ellen

Egy kutatás szerint, mely a „Food and Function” című orvosi szaklapban jelent meg, a kókuszolaj növeli az antioxidánsszintet és lassíthatja az öregedést azáltal, hogy csökkenti a máj túlterheltségét és az oxidatív stresszt.

Emellett arra is rájöttek, hogy a kókuszolaj – a májjal történő kölcsönhatása által – segítheti a méregtelenítést. Az öregedés lassításához fogyassz egy evőkanál kókuszolajat antioxidánsokban gazdag bogyókkal reggelire. Közvetlenül a bőrön is alkalmazhatod, ezáltal további előnyökre és simább bőrre téve szert.


20. Kókuszolaj a hormonok egyensúlyáért

A kókuszolaj használata a hormonjaidra is jó hatással van! Segíthet természetes módon egyensúlyba hozni a hormonokat, mivel remek forrása telített zsíroknak, köztük a laurinsavnak. A kutatások úgy találták, hogy a kókuszolaj kiváló zsír lehet a menopauza alatti fogyasztáshoz és talán az ösztrogénszintre is pozitív hatással lehet.

Ahhoz, hogy természetes módon egyensúlyba hozd a hormonokat, csökkentsd a cukor és gabonafogyasztást, és töltődj fel egészséges zsírokkal kókuszból, avokádóból, lenmagból és ghíből.


Kókuszolaj fogyasztás mellékhatásai

A kókuszolaj mellékhatásai ritkák. Esetenként okozhat allergiás tüneteket a kókuszra allergiás embereknél. A kókuszolajjal készült tisztítószerek is okozhatnak allergiát, de ez sem gyakori. Valójában a kókuszolaj ismert tulajdonsága, hogy számos gyógyszer mellékhatását csökkenti. Tanulmányok szerint csökkentette a rák kezelésének tüneteit és mellékhatásait is!


Hogyan fogyaszd a kókuszolajat

Minden sütéshez és főzéshez kókuszolajat használok és gyakran teszek egy evőkanállal a reggeli gyümölcsitalomba is. Közvetlenül a bőrre is kenhető, vagy közvetítőanyagként illóolajokhoz és olajkeverékekhez.

FIGYELMEZTETÉS – a finomított vagy feldolgozott kókuszolajat kémiailag vagy túlhevítéssel is kezelhetik, hogy növeljék eltarthatóságát. A feldolgozás megváltoztatja az oaj kémiai alkotóelemeit és a benne lévő zsírok így többé nem lesznek számodra hasznosak!

EHELYETT – vásárolj extra szűz kókuszolajat, hogy a lehető legjobban kiélvezhesd egészségügyi hatásait.



Kapcsolódó termékek:

Éden kókuszolaj (500ml)

Éden kókuszolaj (500ml)

Nem hidrogénezett kókuszolaj.Sütéshez, főzéshez és testápoláshoz egyaránt használható.Az Éden kókusz..

895Ft